Jag är den första att erkänna att jag är kräsen. För det första är jag vegetarian, för det andra är jag laktosintolerant och för det tredje äter jag bara saker jag vet vad det kommer ifrån (alltså inget hel- eller halvfabrikat för mig). Trots detta skulle jag ändå säga att jag är ganska öppen till nya maträtter, ny matkultur och nya råvaror, vilket är betydligt mer än vad man kan säga om C.

C dricker litervis av lightläsk varje dag, tar sig då och då ett glas lättmjölk. Han äter knäckemackor med lättmargarin till frukost, nudlar, varma mackor eller köpehamburgare till middag och gillar att hoppa över måltider för att sedan vraka i vad-det-nu-är han bara känner att han måste ha när hans blodsockernivå väl har slagit i marken. Fine by me – OM han nu skulle vara öppen till det jag försöker indroducera, i alla fall smaka på någonting jag tillagat.

Hur får man envisa, kräsna människor att prova på något nytt? Jag vill att vi ska kunna kunna äta någonting annat tillsammans än majskolvar, men hans ovilja att kompromissa gör det svårt att hitta en lösning.

