Normalt stör det mig inte att ha ett hus med 15-20 pers som pratar om hur vin nr 1 smakar mer som ruttnande löv medan vin nr 3 har mer av smak av soltorkade jordekorrar. Men just ikväll hade jag tänkt att göra en kladdkaka – för en gångs skull! Den är nu gjort och jag har har starka misstankar om att den inte kommer smaka lika gott då den blivit besmittad av den luft som folk som påstår sig kunna urskilja fler nyanser av rött än Svensson kan nämna färger.

Jag hatar vinsobbar. Jag har haft dem omkring mig hela mitt liv.
Pappa är vinsnobb.
Han bor i en villa i en av de finare förorterna. Han har pengar. Han har en perfekt familj; fru och barn.
Men det som gör att de som aldrig utsatts för vinsnobbar tidigare förstår att min pappa verkligen är en vinsnobb är att han har en halvfull vinkällare med plats för säkert 300-400 flaskor.
Under min barndom har jag fått höra mer om vin – från druva till glaset i handen – än vad de flesta vill höra under en livstid. Jag utvecklade selektiv hörsel. Jag har inte haft kontakt med min pappa på 2½ år nu, men min mamma tycks ty sig till sånna som min honom.

Herrn, mammas fästman, är en vinsnobb.
Han är adlig. Han bor i en villa. Han bär bara märkeskläder. Han är snofsig. Dagtid jobbar han med att göra doftloggor.
Men åter igen är inte de ovanstående punkterna tillsammans tillräckliga för att gemene man ska förstå att han är en vinsnobb. Poletten trillar inte ner försen man säger att han livnär sig på att hålla vinprovningar.
Mamma träffade honom för ett år sedan, vilket gav mig 1½ års semester från vinsnobbar. Nu är de här igen. Ikväll har de till och med invaderat vårt hus för att den medeltida lokal de normalt är i var oanvändbar just ikväll.

Jag hatar vinsnobbar.

