Disclaimer: Kinkiga typer bör låta bli att läsa vidare.

Har de sensaste två och en halv månaderna gått på Cerazette (ett minipiller), men har nu kommit fram till att det inte är det optimala för mig. Anledningarna är många; den främsta är för att jag valt att lägga skulden för min viktuppgång på den, men också för att jag inte gillar tanken av att proppa i min kropp extra hormoner, för att jag är paranoid och lätt får för mig att jag är gravid bara för att jag missat en mens (vanligt om man tar just Cerazette) och slutligen för att jag är slarvig och lätt glömmer att ta tabletten vid rätt tidpunkt om jag inte hört larmet.

Hur som helst, idag besökte jag en barnmorska på min lokala ungdomsmottagning för att prata om att sätta in en kopparsprial. Ganska major, då den kommer sitta kvar i tre till fem år, så därför ansåg barnmorskan att hon behövde prata med mig om det innan så att jag inte förhastar mig.
Hon berättade om mina alternativ, varav jag fastnade för ett jag aldrig hört talas om förrut: NuvaRing. Till skillnad från Cerazette innehåller de östrogen men behöver å andra sidan bara bytas var trejde vecka. Men i likhet har användaren samma tendens att gå upp i vikt.

Jag ska testa detta nya i några månader och se hur det går, om det passar för mig. Annars blir det nog kopparsprial, trots att det inte är förstahandsvalet för kvinnor som inte fött barn. Avvikande råd välkomnas.

