Jag har kanske inte sovit ihop med så många personer i mitt liv on a day to day basis, men några lusigheter har jag i alla fall lyckats samla på mig hittills:
– 237 gillar att ha tvn på när han ska somna. Går att leva med.
– C behövde ha en fläkt på en halvmeter från sängkanten för att han skulle kunna somna. Oavsett säsong eller väderlag. (Det roliga var att han alltid klagar på att han vaknar iskall.) Det tar ett tag att vänja sig vid.
– Mamma vill sova i ett kolsvart rum med ett eller två duntäcken på plus eventuella vetesäckar och/eller värmetofflor beroende på hur ”kallt” det är. Hon är väldigt frussen medan jag alltid har haft en tendens att bli väldigt varm när jag sover, vilket i praktiken betydde att jag behövde vara i princip livrädd när jag var liten innan jag övervägde att gå in och sova hos mamma när jag hade drömt en mardröm. Går inte att stå ut med i mer än 10 minuter.

Jag själv kan somna i princip när som helst, var som helst. Som arbetslös värderas den egenskapen högre varje dag, men beklagligt nog inte av någon annan än jag själv.
Har egentligen inga krav på hur det måste vara när jag ska sova, men helst sover jag med ett eget täcke intill en vägg/någonting väggliknande (som ryggstödet på en soffa, exempelvis) på någonting relativt mjukt. När jag är ensam sover jag i regel naken (med undantag av vissa riktigt kalla nätter då värmesockor behöver värma mina fötter), när jag sover med någon som jag inte vill ska se mig naken alternativt på en relativt liten yta med någon som också blir varm sover jag med t-shirt och/eller trosor (det blir konstigt nog svalare på det viset). Jag sover antingen på mage (med eller utan kudde) eller på sidan, men är jag trött nog kan jag även somna såväl på rygg som sittandes.

Anledningen till att jag inte kan sova just nu är helt enkelt för att rum237 har trängt ut mig ur hans 120 cm breda säng. Eller snarare trängt in mot väggen. Och nej, det är inte alls lika sexigt som det först kan låta, men jag ska nog försöka somna en gång till i alla fall.

