Tydligen får man inte ha kontakt med sina f.d. elever när man har gift sig. Det är i alla fall min svenskalärare i högsatadiets ursäkt för varför han inte vill ha någon kontakt med mig.

I 7:an och en del av 8:an mådde jag inte bra, var under vissa perioder tom självmordsbenägen. Jag fick en massa stöd från min favoritlärare då, något jag fortfarande är väldigt tacksam för. Vi hade väldigt bra kontakt under resten av högstadiet och även när gick vidare till gymnasiet. Efter halva 2:an gav jag upp skolan och bestämde mig för att vara au pair i Frankrike och när jag kom tillbaka efter sommaren bestämde vi träff på det café vi brukar ses på. Jag glömde bort datumet och försökte sedan hitta ett nytt datum. Plötsligt var han väldigt upptagen och det gick till slut inte att få tag på honom alls.

För några dagar sedan skickade jag ett sms där jag önskade honom god jul, men förväntade mig inget svar. Men tidigare ikväll fick jag faktiskt svar och vår sms-konversation blev följande:

Han: Fick sms men vem är du?
Jag: *Namn*. Om du berättar varför du inte vill ha kontakt med mig lovar jag att sluta höra av mig.
Han: Jag har gift mig
Jag: Oj! Grattis! Ok, jag förstår. Ska be att få lyckoönska er och hoppas att du nån gång i framtiden kommer ändra dig ang kontakt. :) Gott nytt!
Han: Är det så viktigt för dig? Gott nytt till dig också. Tack för sms även om det kom 0115 lite svårt att förk
Jag: Förlåt, tänkte inte så långt *rodnar lite* Om det är viktigt för mig? Klart det är – Du har varit en viktig del i mitt liv. Vill inte tvinga dig till nåt ;)
Han: Vad vill du egentligen?
Jag: Ta en fika, höra lite skvaller, prata om hur mycket bättre det var på den gamla goda tiden. Typ :) Är jag konstig?
Jag, lite senare: Jag tar din tystnad som ett ”ja, det är du”. Det är lugnt. Säg bara till i fall att du skulle ångra dig ;)

Kan tilläggas att det aldrig varit något flört från mig och jag har aldrig uppfattat några tecken på intresse från hans sida på det sättet heller. Är jag konstig som tycker att det är fånigt att skriva att anledningen till att inte träffa någon är för att man gift sig?

Tror han att jag vill att han ska agera min psykolog igen kanske? Tycker han helt enkelt illa om mig? Eller är det som han säger, att någorlunda nygifta män som är någonstans mellan 35 och 40 inte ska ha kontakt med deras 20-åriga före detta… ”kompisar” och/eller elever?

