Det suger att vara arbetslös. Verkligen. Förutom att man mår sämre och sämre för varje dag utan jobb och så är det för jävla tråkigt. Men idag var annorlunda, tack vare vår hemskickade Illustrerad Vetenskap som kom idag.

Jag slänger det vanliga reklamutskicket som kommer ihop med den inplastade tidningen, men ser när jag tittar lite närmare något guldglimmrande i högen skräp. Brevet är adresserat till mig (”Till dig som vill bli vår nästa miljonär!”) och har vad som ser ut som två röda band där det står ”VINSTLOTT” tryckt på fram- och baksidan. Jag vänder på brevet och ser Trippel chansen som hänger ut och jag river upp flärpen som hindrar mig från en 100% premiegaranti (läs: beställning av 5 miljonlotter för 49 kr + porto från Miljonlotteriet).

Det sorgligaste av allt är inte att det finns någon reklamfirma som tycker att det här skulle vara bra reklam för deras uppdragsgivare utan att jag har så sanslöst tråkigt att jag faktiskt tar fram en femma och skrapar fram mina tre utlovade ”Premie”-märken som de garanterat mig. Spänningen var olidlig.

