Jag har aldrig sett ett lyckligt äktenskap som varat tills döden skilde dom åt. Tvärt om, de äktenskap jag känner till har antingen slutat i skilsmässa eller så har de inte varit lyckliga, vilket får mig att undra om det överhuvudtaget går att leva tillsammans i alla sina dagar och vad, i så fall, som behövs för att uppnå denna astronomiska utmaning. Kärlek? Pengar? Sex? Trohet? Romantik? Förmågan att lyssna? Modet att berätta? Humor? Gemensamma intressen? Tid för varandra? Tid för sig själv? Rutiner? Spontanitet? Religion? Barn? En förlåtande natur? Ödet?

Som kräfta är jag romantisk och vill gärna tro att det finns någon jag kan rida ut med i solnedgången en vacker dag. Men den lilla men envisa rationella rösten i mitt huvud säger att det finns alltför många variabler, att för många saker som kan gå fel för att sannolikheten att Mr Right kommer finnas kvar där resten av livet är alltför låg för att jag bör satsa mitt liv, mitt välmående på att det ska funka.

