Som bekant försöker jag undvika saker som inte är naturliga. Inte så att det är ristat i sten, men jag försöker vara sparsam med saker jag inte kan hitta i naturen. Exempel: huvudvärk uppstår inte på grund av en plötslig brist av huvudvärkstabletter utan troligen på grund av brist på sömn, vatten eller lugn och ro, men ibland måste man vara aktiv just där och då och behöver således snabba på processen.

Jag är och har alltid varit skeptisk mot p-piller och liknande preparat då de inte bara tillför kroppen hormoner vid onaturliga tillfällen och därmed rubbar den naturliga balansen – utan det är syntetiska hormoner. Det är naturligtvis ännu värre.
”Kondomer är inte heller naturliga!”, säger ni säkert då. Yeah, well, det är i alla fall inget som förändrar någons kropp (permanent?) på en molekylär nivå.
(För mer info om p-piller, se denna video.)

Men som den gentle…kvinna man är ställer man upp och provar på andra preventivmedel för att Han är så obekväm med kondomer. Man gör det av kärlek (det kan inte vara lätt att tvingas ha sex med kondom) och bekvämlighet (det är jobbigt att behöva höra på hur jobbigt det är att tvingas ha sex med kondom).
Fram tills idag har jag under två månader alltså använt nuvaringar. Utvärdering av det jag upplevt:
Plussidan: jag har mindre lust (bra då man är långt ifrån någon att ha sex med), jag är inte gravid
Minussidan: jag har mindre lust (dåligt då man faktiskt vill ha sex), det är svårare rent fysiskt att ha sex, jag får kraftigare mensvärk, viktuppgång, jag saknar min lust!
Summa summarum: jag måste byta. Troligen till kopparspiral.

