Under lite mer än en vecka har jag mer eller mindre absorberats av Stephanie Meyer Twilight-värld. Jag har läst de fyra romaner som kommit ut i serien och de tolv första kapitel av den opublicerade femte som läckt ut samt sett filmen. Jag tror att det är vår motsvarighet till hur killar känner för Star Wars.
Hemskt tjejigt, jag vet, och om ni inte tål att läsa en kort amatörsmässig utvärdering av något på det temat förstår jag.

Böckerna
Bra:
+ Hennes version av myten. Den här typen av vampyrer är min favorit hittills; den slår till och med Anne Rices.
+ Oslagbara teman: sårbarhet, makt, kärlek.
Dåligt:
– Huvudpersonen Bella. Människan gnäller sig igenom första hälften av första och andra boken och är allmänt nere den första delen av tredje och fjärde. Tråkigt att läsa om.
Slutsats: Läsvärda böcker om du inte har något annat att göra på långa bussresor alternativt är tjejigare än jag.

Filmen
Bra:
+ Miljön. Det var mer eller mindre så jag föreställde mig Forks, skolan, husen och skogen.
Dåligt:
– Konversationerna var onödigt långdragna och dåligt framförda.
– Astmasymdromet. Av någon anledning envisas regissörer med att tvinga skådespelarna att fräsa och spotta som ”rovdjur” och/eller andas som om de hade astma under illusionen att det får karaktärerna att verka trovärdiga. Det funkar inte på film. Inse faktum.


Detta klipp innehåller den bästa scenen (de första två minuterna) och den sämsta scenen (resten av klippet). Säger en del om filmen, inte sant?

Slutsats: Har du verkligen inget annat för dig? Inte? Okej, se den här, men betala för guds skull inte ett öre för det!

